كلاس آموزشي مديريت برگزاري مسابقات
 
به پایگاه فرهنگی ورزشی و اطلاع رسانی ورزش جودو خوش آمدید
ورزش جلوه گاه اتحاد و همگرایی ملی
 
 
پنج شنبه 5 مهر 1392برچسب:, :: 10:42 ::  نويسنده : Mohammadreza and Rahim Yousefi

اعضاء كميته ورزشي و امور مسابقات

اين اعضاء عبارتند از:

1.     رئيس كميته ورزشي و امور مسابقات.

2.     دبير كميته ورزشي و امور مسابقات.

3.     جدول‌نويس كميته ورزشي و امور مسابقات.

البته به تناسب حجم مسابقات اين تعداد قابل افزايش مي‌باشند كه معمولاً رئيس و دبير اين كميته  از سوي هيئت استان برگزيده مي‌شود و جدول‌نويس‌ها نيز توسط رياست كميته اما اين افراد بايستي واجد شرايطي به شرح زير باشند:

1.     حداقل 5 سال سابقه ورزش جودو داشته باشند.

2.     حداقل داور درجه 3 باشند.

3.     همچنين شركت‌كنندگان باشند.

4.     بي‌طرف، عادل و قانونمند و دقيق باشند.

5.     آگاه به مسائل مختلف مسابقات از قبيل وزن‌كشي، جدول، قرعه‌كشي و غيره باشند.

6.     حداقل دان يك داشته باشند.

7.     حداقل مدرك تحصيلي ديپلم را داشته باشند.

وظايف كميته ورزشي و امور مسابقات

تهيه و تنظيم بخشنامه مسابقات با توجه به تقويم ورزشي فدراسيون و هيئت مربوطه.

نكاتي كه در تهيه و تنظيم بخشنامه بايستي رعايت شوند، عبارتند از:

الف) عنوان مسابقه: عناويني مانند انتخاب نونهالان و...، جام رمضان، يادواره شهداي جنگ تحميلي، ليگ‌هاي مختلف و غيره از عناوين مهم هستند.

ب) تاريخ برگزاري و پذيرش تيم‌ها: كه ابتدا تاريخ پذيرش مي‌باشد و سپس برگزاري كه معمولاً يك يا دو روز بعد از ثبت‌نام تيم‌هاست.

پ) مكان: با توجه به عوامل مختلف تعيين مي‌شود اما حتماً كميته ورزشي بايستي از آن بازيد نمايد و چنانچه فاقد امكانات لازم باشد مي‌تواند دستور تعويض مكان و يا لغو مسابقات را صادر نمايد البته در مسابقات ليگ چون به صورت رفت‌وبرگشت است. مكان‌هاي مختلفي بايستي مورد ارزيابي قرار گيرند و لازم به ذكر است كه مسابقات ليگ زيرنظر رياست ليگ كنترل و اجرا شده و موارد لازم در دفترچه ليگ بصورت قوانين و تبصره‌ها عنوان و اجرا مي‌شود.

ت) حضور پزشك در مسابقات الزامي است و جهت حضور وي بايستي اقدام شود.

ث) شرايط شركت‌كنندگان: كليه شركت‌كنندگان و مسئولين تيم‌ها بايستي داراي شرايط و ضوابط خاصي باشند كه متناسب با نوع مسابقات قابل تغيير است. اهم اين موارد عبارتند از كارت بيمه ورزشي سال جاري، معرفي‌نامه از مرجع مربوطه، شناسنامه، شناسنامه ورزشي، رضايت‌نامه براي افراد زير 18 سال، عكس، حكم كمربند و غيره.

ج) اوزان مسابقات كه به شرح زير مي‌باشد:

عنوان

اوزان (آقايان)

اوزان (بانوان)

نونهالان

27-، 30-، 42-، 46-، 50-، 55-، 55+

25-، 28-، 32-، 37-، 42-، 48-، 48+

نوجوانان

38-، 42-، 46-، 50-، 55-، 60-، 66-، 73-، 81-، 81+

28-، 31-، 35-، 40-، 46-، 53-، 61-، 61+

جوانان

55-، 60-، 66-، 73-، 81-، 90-، 100-، 100+

45-، 48-، 52-، 57-، 63-، 70-، 78-، 78+

بزرگسالان و پيشكسوتان

60-، 66-، 73-، 81-، 90-، 100-، 100+

48-، 52-، 57-، 63-، 70-، 78-، 78+

توضيح اينكه براي نونهالان حداقل وزن 42 كيلوگرم و حداكثر وزن براي نونهالان 75 كيلوگرم مي‌باشد براي نوجوانان حداقل وزن 35 و حداكثر 100- كيلوگرم مي‌باشد و ارفاق وزن 500 گرم است كه معمولاً وزن ماقبل وزن آزاد ارفاق ندارد.

چ) زمان شيايي‌ها به شرح زير مي‌باشد:

عنوان

زمان (آقايان)

زمان (بانوان)

نونهالان

3 دقيقه

3 دقيقه

نوجوانان

4 دقيقه

4 دقيقه

جوانان

5 دقيقه

5 دقيقه

بزرگسالان

5 دقيقه

5 دقيقه

پيشكسوتان

5/2 تا 3 دقيقه

ـــــــ

در مسابقات كاتا وزن‌كشي نداشته و بيشتر روي درجه‌دان و كمربند تأكيد مي‌شود و متناسب با نوع كاتا تفاوت دارد و سن هم به نوع مسابقات بستگي دارد.

ح) جوايز از ديگر مواردي است كه در بخشنامه قابل ذكر بوده و باعث ايجاد انگيزه بيشتر در ورزشكاران مي‌گردد كه شامل مدال و حكم و جوايز نقدي و غيرنقدي مي‌تواند باشد.

خ) ساير موارد: در اينجا لازم است بدانيم موارد ديگري هم هست كه بايستي متناسب با شرايط مختلف مسابقاتي در بخشنامه لحاظ نمود و معمولاً امكانات و شرايط بايستي متناسب با سطح مسابقات باشند (به عنوان مثال پذيرش آزاد در نفرات سنگين وزن براي تقويت بيشتر اين وزن) اما پس از تنظيم بخشنامه توزيع و اطلاع‌رساني كه به عهده كميته روابط عمومي است صورت مي‌گيرد در ارتباط با برگزاري مسابقات هريك از كميته‌ها نقش دارند كه به اهم آنها اشاره مي‌شود.

كميته داوران: انتخاب داوران متناسب با سطح مسابقات از جهت كمي و كيفي.

كميته روابط عمومي: اطلاع‌رساني كامل و جامع حداقل يك ماه قبل از مسابقات و گزارش نتيجه بعد از مسابقات در رسانه‌هاي گروهي.

كميته تداركات: فراهم نمودن لوازم مختلف و مكان مسابقات مانند تاتامي و تابلوهاي امتيازات، كرنومتر، تغذيه و غيره خصوصاً پزشك.

كميته تيم‌هاي منتخب: گزينش نفرات برتر در مسابقات و انتخاب نفرات برتر براي مسابقات سطوح بالاتر.

كميته آموزش و مربيان: بررسي عملكرد مربيان و ورزشكاران وانتخاب ورزشكار برتر تكنيك.

ثبت‌نام و پذيرش تيم‌ها

در اين قسمت كادر برگزاري بايستي از تيم هاي شركت‌كننده پذيرش نموده و طبق مقررات عنوان شده در بخشنامه مسابقاتي از شركت‌كنندگان و مسئولين تيم‌ها ثبت‌نام به عمل مي‌آورند، بررسي مدارك بسيار حائز اهميت است و در تعيين مقام‌هاي تيمي و انفرادي نقش مؤثري دارند و عدم توجه به اين مهم مي‌تواند مشكلاتي را براي اعضاء بوجود آورد. كار دريافت مدارك و صدور كارت مسابقاتي (ID كارت) توسط مسئولين پذيرش انجام شده پس از تأييد مدارك اسامي نفرات در اوزان مختلف نوشته شده و چنانچه خوابگاهي براي تيم‌ها درنظر گرفته شده ايشان به خوابگاه راهنمايي مي‌شوند.

قرعه‌كشي

پس از اتمام ثبت‌نام و پذيرش با حضور سرپرستان تيم‌ها قرعه‌كشي انجام مي‌شود كه پس از قرعه‌كشي هر وزن سرپرستان تيم‌ها و مسئولين برگزاري بايستي برگه مربوطه را امضاء نمايند.

جدول

مهم‌ترين جدول‌ها به اين شرح مي‌باشند (x نماد تعداد شركت‌كنندگان است).

3 = جدول دوره‌اي، 4 = x جدول مسابقاتي، 5 = x جدول مسابقاتي، 8<x< <="" span=""> 6 جدول مسابقاتي، 16<x<< span="">17 جدول مسابقاتي، 64 <x<< span="">33 جدول مسابقاتي.

در اين قسمت به شرح هريك از جدولهاي فوق خواهيم پرداخت طبق جداول پيوست:

جدول 3 نفره:

مسابقات بين سه نفر به صورت دوره‌اي برگزار مي‌گردد كه طبق فرمول زير مي‌باشد و اين فرمول قابل گسترش به ازاي تعداد نفرات بيشتر نيز مي‌باشد، هر شركت‌كننده بايستي 2 شيايي انجام دهد و در پايان به نسبت برد و باخت ايشان نفرات اول تا سوم مشخص مي‌شوند.

2     1    ثابت

3     2

1     3

 

 

 

 

 

 

 علامت برد و باخت‌ها:

ž= برد با هانته‌اي داوران

 

E

Oval: E       = برد با ايپون

 

š= برد با امتياز يا اخطار كه بهتر است بالاترين امتياز قيد شود و يا علت برد مانند هانسوكوما كه مستقيم، سوگوكاچ، كيكن كاچ، فوسن كاچ.

r= باخت

توجه: كسي كه هانسوكوما كه مستقيم شود بطور كلي از جدول مسابقات حذف شده و نفرات زير گروه او نيز در جدول رپ شارژ كه بعداً توضيح خواهيم داد كه شركت نخواهند كرد.

مسابقات 3 نفره چون دوره‌اي برگزار مي‌شود و به هر ترتيب هر شركت‌كننده با دو شركت‌كننده ديگر مسابقه خواهند داد قرعه‌كشي نداشته و طي سه شيايي هر سه باهم مسابقه مي‌دهند.

 جدول 4 نفره:

شكل و نحوه شماره‌گذاري اين جدول بدين شكل است:

 

بازنده گروه A

بازنده گروه B

رپ شارژ

سوم

اول

2

 

4

1

 

3

A

B

قبلاً مسابقات 4 و 5 نفره بصورت دوره‌ايي برگزار مي‌شد. اما چند سالي است كه بصورت جدول برگزار مي‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

روش شماره‌گذاري جدول‌ها بدين صورت است كه ابتدا جدول به دو گروه اصلي A  و B تقسيم‌بندي شده گروه A سمت چپ يا بالاي جدول و گروه B سمت راست يا پايين جدول خواهد بود. اينك از بالاترين شاخه گروه A شماره‌گذاري كرده شماره 1 به آن اختصاص دارد سپس بالاترين شاخه گروه B شماره 2 و شاخه اصلي پايين گروه A شماره 3 شاخه اصلي پايين گروه B شماره 4 و الي آخر و در بخش جدول رده‌بندي يا بازنده‌ها و يا رپ شارژ بازنده‌هاي دو گروه باهم مسابقه داده و نفر برنده سوم مي‌شود در مسابقات جدول 4 و 5 نفره فقط يك سومي وجود دارد.همان‌طور كه مي‌بينيد فقط يك زيرشاخه به گروه A اضافه شده و طبق همان ترتيب قبلي شماره‌گذاري شده است نكته مهم در رپ شارژ اين است كه آن را مي‌توان به شكل زير برگزار كرد و هم به صورت دوره‌اي چرا كه حريفي كه در گروه A باخت اول را بدست آورده چنانچه لايق باشد زمان براي جبران داشته و حداقل به مقام سومي نايل آيد البته در روش جدول و روش رپ شارژ دوره‌ايي با صلاحديد مسئولين خواهد بود اما بهتر است بازنده گروه B دو شيايي با بازندگان گروه A بدهد و نفر سوم مشخص گردد.   ¶ جدول 8 < X < 6 نفره: همان‌طور كه تعداد شركت‌كنندگان بيشتر مي‌شود شاخه‌ها و زيرشاخه‌هاي هر گروه نيز بيشتر مي‌شود اما روش شماره‌گذاري از همان قانون كلي تبعيت مي‌كند يعني شماره‌گذاري از سمت چپ (گروه A) يا بالاي جدول و اولين شاخه اصلي شروع و به پيش مي‌رود. مانند شكل زير:  

 

 

تعداد

امتيازات

باند آبي

تعداد

امتيازات

باند سفيد

 

 

E

 

 

 

E

 

برنده و نوع برد

SH

+

SH

+

نكته خاص: به دليل مسائل ايمني، اين پرتاب در مسابقات قهرماني قانوني نيست. اگر در موقعيت توري هستيد و قفل بازوها يا انسداد مسير تنفسي به كار گرفتند صرفاً اوكه را از تشك بلند كنيد و عمل را متوقف كنيد تا هردوي شما به موقعيت ايستاده برگرديد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات جودو و آدرس elyasjudo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 381
بازدید کل : 31857
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1